مطالب پزشکی

فرق تراپیست و روانشناس چیست؟❤️ کدام را انتخاب کنیم؟

فرق تراپیست و روانشناس چیست؟ شاید این سوال خیلی از شما عزیزان باشد؟ پس تا انتهای مقاله باما همراه باشید تا به صورت کامل به شما عزیزان توضیح دهیم. گاهی ممکن است برای حل چالش‌های زندگی، نیاز به یک مشاوره یا همان روان‌درمان داشته باشید که در این هنگام  با اصطلاحات مختلفی مانند « روانشناس » و « تراپیست » برخورد می‌کنید. روانشناس و تراپیست از نظر تحصیلات و توانایی‌شان در تشخیص سلامت روان و سایر عوامل با یکدیگر متفاوت هستند. در مجموع با یادگیری فرق روانشناس و تراپیست، حتما به شما کمک خواهد شد تا برای نیازهای سلامت روان خود تصمیم درستی بگیرید. ما در ابن مقاله قصد داریم با فرق درمانگر و روانشناس بیشتر آشنا بشویم پس تا ادامه این مقاله ما را همراهی بکنید.

فرق تراپیست و روانشناس

 

روانشناس به چه کسی گویند؟

روانشناس یک متخصص حوزه بهداشت روانی است. این متخصص آموز‌ش‌های آکادمیک و بسیار تخصصی را در زمینه ارتباط فرآیندهای ذهنی و رفتار‌های انسانی پشت سر گذاشته است. یک روانشناس مجرب، قدرت تحلیل، تحقیق و ارائه درمان و مشاوره‌های لازم در جهت رفع انواع مشکلات رفتاری، روانی و عاطفی را بر عهده دارد. یک روانشناس می‌تواند به عنوان یک مشاوره اجتماعی، ازدواج، مددکار اجتماعی، مشاوره ترک اعتیاد و… فعالیت کرده و مشاور‌ه‌های درمانی ویژه‌ای به مراجعه ‌کنندگان ارائه بدهد. در نظر بگیرد یک روانشناس همیشه قرار نیست فعالیت‌های بالینی داشته باشد، او حتی می‌تواند در بخش تحقیقاتی و دانشگاهی کار بکند. به یاد داشته باشید، همکاری با روانپزشکان در جهت دارو درمانی بیمار از جمله ارکان اصلی فعالیت روانشناسان خواهد بود.

 تراپیست به چه کسی گویند؟

تراپیست یک اصطلاح بسیار گسترده است که به افراد با حوزه تخصصی وسیع در بخش بهداشت روانی اطلاق می‌شود. در کل به افرادی که مشاوره و روان درمانی‌های لازم به بیمار ارائه می‌دهند را تراپیست گویند. روانشناس، مددکار اجتماعی، انواع مشاوره‌ها (مشاورین زوجین، سکس‌تراپیست‌ها، مشاوران ترک اعتیاد، درمانگران کودک و نوجوان، مشاوران طلاق و…) و کارشناس بهداشت روانی، می‌توانند به عنوان یک تراپیست فعالیت داشته باشند. پس به این نکته توجه کنید که حتی به یک روانشناس و یک روانپزشک هم می‌توانیم تراپیست یا درمانگر بگوییم. این درحالی است که هر تراپیستی همیشه یک روانشناس یا روانپزشک نخواهد بود.

شباهت تراپیست و روانشناس

به‌طور‌کلی، هم روانشناسان و هم تراپیست‌ها متخصصانی هستند که می‌توانند در زمینه‌های زیر به شما کمک بکنند:

  • کمک به سلامت روان
  • بهبود روابط عاطفی
  • کمک به بهبود اختلالات رفتاری

تراپیست و روانشناس هر دو باید مجوز داشته باشند تا بتوانند در حوزه‌ی کار خود فعالیت بکنند. برای داشتن مجوز، این افراد باید تحت آموزش آکادمیک قرار بگیرند تا به نوعی به افراد کمک کنند تا هر گونه اختلال در سلامت روانی، عاطفی و رفتاری آن‌ها برطرف بشود. دقت بکنید، رشته تحصیلی متخصص روانشناس با تراپیست متفاوت بوده که به این موضوع در بخش‌های بعدی این مقاله خواهیم پرداخت.

فرق تراپیست و روانشناس

تصویر اینفوگرافیک فرق تراپیست و روانشناس

قبل از اینکه به سراغ فرق بین تراپیست و روانشناس برویم، بهتر است به حوزه کاری و تحصیلی هر کدام از آن‌ها بپردازیم و اگر نیاز به یک روانشناس حرفه ای دارید میتوانید به صفحه بهترین روانشناس در کرج مراجعه کنید:

تراپیست‌

  • تراپیست‌ها می‌توانند، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته‌های مددکاری اجتماعی، بهداشت سلامت روان، روانپزشکی و حتی روانشناسی باشند.
  • راهنمایی لازم در مورد مسئله مد نظر مراجعه ‌کننده ارائه می‌دهند.
  • کمک به شفاف‌سازی در احساسات و تصمیم‌گیری‌های بیمار.

روانشناس‌

  • دارای مدرک تحصیلی دکتری یا کارشناسی ارشد روانشناسی.
  • تشخیص اختلالات روانی در بیماران.
  • طبق مشاهدات بالینی، درمان‌های مناسب را ارائه می‌کند.
  • کمک به شفاف‌سازی احساسات بیمار یا مراجعه‌ کننده.
  • دارای فعالیت‌هایی با همکاری روانپزشکان.

تفاوت‌های ویژه تراپیست و روانشناس

از جمله فرق تراپیست و روانشناس به صورت ویژه می‌توانند به قرار زیر باشند:

  • روانشناسان متخصصانی هستند که دانش ویژه در یافتن ارتباط بین رفتار انسان و فعالیت‌های ذهنی دارند. این دسته از متخصصانِ حوزه سلامت روانی، قادر هستند در بخش فعالیت‌های بالینی و تحقیقاتی، کار‌های ویژه انجام بدهند.
  • روانشناسان می‌توانند سطح علمی متفاوت داشته باشند، از جمله مدارک آن‌ها شامل سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است. به یاد داشته باشید، اغلب سطوح بالاتر از کارشناسی ارشد اقدام به ارائه مشاوره و درمان‌های تخصصی در حوزه سلامت روان بیماران می‌کنند.
  • به عنوان فرق تراپیست و روانشناس می‌توانیم بگوییم، تراپیست‌ها به افراد با حوزه فعالیت گسترده اطلاق می‌شوند گاهی ممکن است به یک روانشناس هم تراپیست گویند اما هر تراپیستی نمی‌تواند حتما روانشناس باشد. مددکار اجتماعی، مشاور‌های خانواده، متخصص بهداشت روان و … از جمله افراد دارای مجوز هستند که می‌توانند به عنوان تراپیست یا همان درمانگر کار بکنند.
  • افراد روانشناس با داشتن مدارک آکادمیک، می‌توانند، خدمات سلامت روانی ارائه بدهند. اما باید بیش از چند سال به عنوان کارآموزِ تحت نظارت کار نمایند.
  • روانشناسان قادر هستند، یک اختلال روحی و روانی را تشخیص بدهند و بر طبق آن، مشاوره و راهنمایی‌های لازم را ارائه بدهند. در طی فرآیند تشخیص و ارائه راهنمایی، ممکن است روانشناس، بیمار را برای تجویز دارو به یک متخصص روانپزشک ارجاع بدهد.
  • تراپیست‌ها با افراد متنوع چون خانواده‌ها، زوجین و حتی یک شخص در جهت ارائه مشاور‌های لازم، می‌توانند در ارتباط باشند. تراپیست‌ها در بیمارستان‌ها، مراکز خدمات اجتماعی و یا حتی مطب‌های خصوص می‌توانند مشغول به کار باشند.
  • روانشناسان هم مانند تراپیست‌ها در مطب‌های خصوصی، بیمارستان‌ها و مراکز خدمات اجتماعی و بهداشت روانی مشغول به کار هستند. همچنین این متخصصان برخلاف تراپیست‌های غیر روانشناس، می‌توانند در حوزه تحقیقات دولتی و دانشگاهی کار بکنند.
  • مهم‌ترین فرق تراپیست و روانشناس در این است که روانشناسان، اطلاعات و به نوعی تخصص بالاتری در حوزه سلامت روانی دارند. اما فعالیت تراپیست‌ها بیشتر در حوزه اختلالات رفتاری، اجتماعی و عاطفی است.

نتیجه‌گیری

در زمان جستجوی یک مشاوره متخصص در جهت رفع چالش‌های زندگی، بیشتر افراد به متخصصان حوزه بهداشت روانِ دارای مجوز از جمله روانشناسان و روانپزشکان و تراپیست‌ها یا همان درمانگران مراجعه می‌کنند. با این وجود با درک کامل فرق تراپیست و روانشناس، می‌توانید در امر تشخیص بهترین متخصص برای مشکل‌تان، کمک ویژه‌ای بکنید. به عنوان سخن پایانی به یاد داشته باشید، هم تراپیست‌ها و هم روانشناسان در جهت ارائه راهنمایی و خدمات در حوزه بهداشت روانی، می‌توانند عملکرد بسیار مفیدی ارائه بدهند.

5/5 - (1 امتیاز)

شهریار قربانی

سلام، من شهریار قربانی هستم با 7 سال سابقه در زمینه تولید محتوا در سایت پزشک کرج به عنوان مدیر سایت فعالیت دارم و سعی میکنم مطالبی ارزشمند و مفید برای شما انتشار بدم، و تلاش دارم به شما عزیزان که نیاز به پیدا کردن بهترین پزشک، جراح و کلینیک… بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا