مطالب پزشکی

فرق لمینت و کامپوزیت دندان در چیست؟❤️ + [تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت]

داشتن لبخندی زیبا از مهم­ترین عناصر زیبایی صورت است که افراد زیادی امروزه به آن توجه نشان می­دهند. ازآنجایی‌که ظاهر مرتب و تمیز دندان­ها در بالابردن اعتمادبه‌نفس تأثیر به‌سزایی دارد، افراد زیادی به دنبال راه‌حل برای زیبایی دندان­هایشان هستند. شاید برای شما هم سؤال پیش‌آمده باشد که فرق لمینت و کامپوزیت دندان چیست؟ در این مقاله قصد داریم تا تفاوت­ها، مزیت­ها و معایب کامپوزیت و لمینت دندان را باهم بررسی نماییم. با ما همراه باشید.

فرق لمینت و کامپوزیت دندان

مقایسه تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت

لمینت و کامپوزیت دندان ازجمله راهکارهای زیبایی دندان­ها هستند که امروزه در میان مردم محبوبیت بالایی دارند. به‌طورکلی در لمینت و کامپوزیت روکشی نازک به رنگ سفید، روی دندان­ها کشیده می­شود که بسیاری از ایرادات دندان­ها را می­پوشاند. در ادامه به بررسی جداگانه فرق لمینت و کامپوزیت دندان خواهیم پرداخت.

        نوع لمینت

 قیمت به‌ازای هر عدد

     نوع کامپوزیت

 قیمت به‌ازای هر واحد

لمینت زیرکونیا B

8.000.000

کامپوزیت IPS

5.000.000

لمینت زیرکونیا A

8.500.000

کامپوزیت سارمکو

4.500.000

لمینت دندان ویتا

7.900.000

کامپوزیت توکویاما

4.000.000

لمینت IPS ایمکس

6.900.000

کامپوزیت کاریزما

4.000.000

لمینت فلدسپاتیک

7.900.000

کامپوزیت سولافیل

4.000.000

گلس سرامیکی

7.700.000

لمینت ریل لایف

7.900.000

تصویر اینفوگرافیک فرق لمینت و کامپوزیت دندان

لمینت چیست؟

لمینت دندان ازجمله خدمات پرطرف‌دار دندان­پزشکی است که برای زیباتر شدن دندان­ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. لمینت روکشی نازک با قالبی مناسب فرم دندان­های فرد، از جنس سرامیک یا کامپوزیت است. لمینت به‌منظور اصلاح فرم دندان­ها، پوشانندگی شکستگی و شکاف بین دندان­ها و همچنین بهبود رنگ دندان در طیف‌های مختلف از رنگ سفید استفاده می­شود.

روکش لمینت در سطح خارجی دندان قرار می­گیرد تا با رفع ایرادات دندان­ها، لبخندی زیبا به شما ببخشد. این روکش بسیار نازک که با قالب مخصوص دندانهای شخص طراحی شده همراه با رنگ سفیدی که دارد، ظاهری همانند دندان­های طبیعی ایجاد می­کند. در صورت انتخاب جنس خوب، نوع مناسب با دندان­ها و همین‌طور پزشک باتجربه، لمینت می­تواند انتخابی مناسب برای رفع ایرادات ظاهری دندان­ها باشد.

 

معرفی انواع لمینت

  • لمینت سرامیکی: پرسلن ونیر یا همان لمینت سرامیکی درواقع همان مواد سرامیکی هستند که در دمای بالا ذوب شده و تبدیل به شیشه می­شوند. لمینت سرامیکی قطر بسیار کمی داشته و ظاهر و رنگی کاملاً طبیعی مطابق با دندان­های فرد ایجاد می­کند.
  • لومینیرز یا لمینت بدون تراش: لومینیرز نسبت به لمینت سرامیکی بسیار نازک­تر بوده و زمان آماده‌سازی آن نیز کوتاه­تر است. لمینت بدون تراش از مواد سرامیکی ساخته شده و برای سفیدشدن و اصلاح آسیب‌های وارده به دندان­ها استفاده می­شود.
  • لمینت متحرک: این نوع لمینت همانند دندان‌مصنوعی است که قابلیت جای‌گذاری روی دندان­ها و برداشتن را دارد.
  • پالاتال: این نوع لمینت به‌صورت سفارشی و تنها برای دندان­های جلویی ساخته می­شود.

فرق لمینت و کامپوزیت دندان در چیست؟

مزایای لمینت دندان

لمینت دندان ازجمله خدمات زیبایی دندان­پزشکی است که باهدف زیبایی بخشی به دندان­ها و ایجاد لبخندی ماندگار انجام می­گیرد و دارای مزیت­های فراوانی است که در ادامه به چند مورد از این مزیت­ها اشاره خواهیم کرد:

  • برطرف‌کردن بدفرمی­ها و نقص­های دندان
  • مینای آسیب‌دیده دندان را بازسازی می­کند.
  • از ماندگاری و دوام بالایی برخوردار است.
  • ایجاد ظاهری صاف و سفید برای دندان به همراه لبخندی زیبا و بی­نقص
  • در زمان کوتاهی انجام می­گیرد و نتیجه آن پس از اتمام کار قابل‌مشاهده است.

معایب لمینت دندان

لمینت دندان موجب زیباتر شدن ظاهر دندان­ها می‌شود؛ ولی ممکن است معایبی نیز به همراه داشته باشد که دانستن آن­ها قبل از انجام لمینت ضرورت دارد. ازجمله این معایب می­توان به این موارد اشاره کرد:

  • امکان ایجاد حساسیت دندانی و اذیت‌شدن هنگام خوردن غذاهای سرد و گرم
  • روکش­ها دائمی هستند و غیرقابل‌برگشت
  • اگر لمینت­ها دچار آسیب و یا لب­پریدگی شوند قابلیت ترمیم ندارند.
  • هزینه­ی اجرای آن بالا است.

قبل اینکه بدونیم کامپوزیت دندان چیه؟ اگر میخواید بدونید اگر کامپوزیت دندان بشکند چکار کنیم؟ به این صفحه مراجعه کنید.

کامپوزیت دندان چیست؟

حالا برای اینکه فرق لمینت و کامپوزیت دندان را بهتر درک کنید باید بدانید که کامپویت چیست و برای چه افرادی مناسب است. از پرطرف‌دارترین خدمات زیبایی دندان­پزشکی می­توان به کامپوزیت اشاره کرد. کامپوزیت ماده­ای خمیری شکل و چسبنده است که در پیوندی قوی به مینا و عاج دندان می­چسبد و موجب ساده­تر شدن ترمیم دندان­ها می­شود.  کامپوزیت دندان از مواد خمیری شکل از جنس پلاستیکی، شیشه­ای و رزین است که دندان­پزشک می­تواند به‌راحتی به آن فرم و رنگ دهد. از کامپوزیت دندان برای رفع مشکلاتی همچون شکستگی، سفیدکردن دندان، پر کردن دندان، رفع بدفرمی و شکاف بین دندان­ها استفاده می­شود.

کامپوزیت دارای ترکیبات متنوعی است که در ترمیم بد فرمی دندان و زیبایی بخشیدن به آن مورداستفاده قرار می­گیرد. ترکیبات کامپوزیت به دلیل خمیری شکل بودن و چسبندگی بالایی که دارند به‌راحتی وارد حفره­های دندان شده و حفره­ها و شکاف بین دندان­ها را پر می­کنند. این ترکیبات به رنگ سفید طبیعی و فاقد هرگونه مواد فلزی هستند. لازم به ذکر است اگر به دنبال یک متخصص و دکتر کامپوزتی هستید، به شما پیشنهاد میکنیم به سایت بهترین دکتر کامپوزیت در کرج مراجعه کنید.

معرفی انواع کامپوزیت

  • کامپوزیت دندان هیبرید: کامپوزیت هیبرید به علت استحکام و مقاومت بیشتری که دارد، برای دندان­های آسیاب طراحی شده است.
  • کامپوزیت دندان میکروفیلد: این نوع از کامپوزیت مناسب دندان­ها جلویی است که استحکام کم­تری دارند و ظاهر سفید و صاف بودن دندان­ها مهم­تر است.
  • کامپوزیت نانوفیلد: این کامپوزیت برای دندان­های پوسیده و آسیب‌دیده که به استحکام بیشتری نیاز دارند مناسب است.

 

مزایای کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان ازجمله روش­هایی است که افراد برای زیبایی دندان­هایشان از آن استفاده می­کنند. این روش درمانی – زیبایی دارای مزیت­هایی است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

  • هزینه آن نسبت به لمینت مناسب­تر است.
  • موجب اصلاح بدفرمی­ها و رنگ دندان می­شود.
  • ترمیم آسیب‌دیدگی دندان
  • نیازی به داروی بی­حسی ندارد.

معایب کامپوزیت دندان

همان‌طور که بالاتر گفته شد، خدمات زیبایی دندان علاوه بر اینکه باعث زیبایی و جذابیت دندان و لبخند می­شوند، از معایبی نیز برخوردار هستند که در ادامه به برخی از این معایب دررابطه‌با کامپوزیت دندان اشاره می­کنیم:

  • مقاومت و استحکام کم­تر نسبت به لمینت
  • امکان تغییر رنگ
  • امکان پوسیدگی دندان و عفونت لثه­ها
  • ایجاد بوی بد دهان

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش کردیم فرق لمینت و کامپوزیت دندان را برای شما شرح دهیم. همان‌طور که فهمیدید لمینت دارای ظاهری طبیعی­تر بوده و از استحکام و ماندگاری بالاتری برخوردار هست و همین امر موجب افزایش قیمت آن نسبت به قیمت کامپوزیت دندان شده است. در نهایت شما با توجه ‌به نیازی که دارید، می­توانید یکی از این دو روش را برای زیبایی یا درمان دندان­هایتان انتخاب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

شهریار قربانی

سلام، من شهریار قربانی هستم با 7 سال سابقه در زمینه تولید محتوا در سایت پزشک کرج به عنوان مدیر سایت فعالیت دارم و سعی میکنم مطالبی ارزشمند و مفید برای شما انتشار بدم، و تلاش دارم به شما عزیزان که نیاز به پیدا کردن بهترین پزشک، جراح و کلینیک… بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا