مطالب پزشکی

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟ (بررسی کامل 1402)

کامپوزیت دندان (Composite) یا رزین کامپوزیت دندان (composite resin) ، یک ماده هم‌رنگ دندان است که برای ترمیم‌ از جمله پرکردن و یا روکش‌کردن دندان استفاده می‌شود.

در پاسخ به این سوال که «آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟» بسیاری از افراد پاسخ می‌دهند که خود کامپوزیت سبب پوسیدگی می‌شود؛ درحالی‌که این تفکر غلط است. پرکردن دندان با کامپوزیت دلیل پوسیدگی دندان نیست. همچنین، روکش‌کردن دندان با این ماده نیز باعث پوشیدگی نمی‌شود.

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟

در واقع کامپوزیت برای درمان و جلوگیری از پوسیدگی بیشتر استفاده شده و نقش مهمی در ترمیم دندان‌ها دارد. اما اگر بهداشت دهان و دندان بعد از انجام کامپوزیت رعایت نشود، ممکن است دندان دچار پوسیدگی شود. از طرف دیگر، عدم تمیزکردن و پولیش دندان، قبل از روکش کامپوزیت نیز می‌تواند سبب پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت شود. همچنین، اگر پرکننده کامپوزیت به‌درستی قرار نگیرد یا مشکلاتی در ساختار دندان اطراف وجود داشته باشد، پوسیدگی ممکن است رخ دهد.

ما در این مقاله از جنبه‌های مختلف به این سوال که آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟ پاسخ می‌دهیم. و همینطور اگر میخواهید بدانید کامپوزیت و لمینت دندان چه فرقی باهم دارند میتوانید به صفحه فرق لمینت و کامپوزیت دندان مراجعه کنید.

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟ خیر، باعث پوسیدگی دندان نمیشود.
هزینه کامپوزیت دندان؟ نسبت به برند کامپوزیت و تخصص پزشک قیمت متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر و دیدن قیمت کامپوزیت دندان به صفحه قیمت کامپوزیت دندان جلو مراجعه کنید.
مزایای کامپوزیت؟ حفظ سلامت دندان، زیبایی به لبخند و دندان، هزینه مناسب.
بهترین دکتر کامپوزیت از کجا پیدا کنم؟ برای مراجعه به بهترین دکتر کامپوزیت میتوانید به صفحه بهترین دکتر کامپوزیت در کرج مراجعه کنید.

اینفوگرافیک آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟

 

 

قبل از دیدن توضیح درباره کامپوزیت دندان چه مصارفی دارد، اگر میخواهید بدانید دندان های کج را میشود کامپوزیت کرد یا نه، میتوانید به صفحه آیا دندان های کج را میشود کامپوزیت کرد؟ مراجعه کنید.

کاپوزیت دندان چیست و چه مصارفی دارد؟

کامپوزیت‌ دندانی یک ترکیب مبتنی بر رزین است؛ ماده‌ای مصنوعی که متشکل از یک ماتریس پلیمری است که با ذرات شیشه، مواد معدنی، پرکننده رزین و الیاف پر می‌‌شود. درست مانند آمالگام، از کامپوزیت برای بازسازی ساختار دندان از دست رفته در اثر ضربه، پوسیدگی یا سایر بیماری‌ها استفاده می‌شود.

کامپوزیت را می‌توان به دو روش برای ترمیم دندان‌ها استفاده کرد؛ پر‌کردن دندان و روکش‌کردن

  • در پر‌کردن دندان، دندا‌ن‌پزشک قسمتِ پوسیده دندان را تراشیده و خارج می‌کند. سپس حفره ایجاد‌شده را با کامپوزیت پر کرده و با استفاده نور مخصوصی آن را در جای خود محکم می‌سازد.
  • در مورد روکش، لایه نازکی از کامپوزیت روی دندان قرار می‌گیرد. این لایه با رنگی مشابه با سایر دندان‌ها آماده‌سازی می‌شود تا ظاهری یکنواخت به دهان بدهد. البته گاهی از کامپوزیت برای سفیدکردن دندان‌ استفاده می‌شود. در این شرایط همه دندان‌های جلویی با این ماده روکش می‌شوند. اما قبل از روکش‌شدن، پولیش شده و مقداری از سطح آن‌ها تراشیده می‌شود.

قبل از پاسخ مفصل به این سوال که آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟ خوب است فواید استفاده از این ماده را بدانیم.

فواید استفاده از کامپوزیت برای ترمیم دندان

استفاده از کامپوزیت دارای مزایای زیر است:

1. کامپوزیت پوسیدگی و ایجاد حفره را متوقف می‌کند

حفره‌های روی دندان زمانی ظاهر می‌شوند که پوسیدگی شروع به از بین بردن بافت دندان‌ها می‌کند. در ابتدا متوجه این اتفاق نمی‌شوید، اگرچه ممکن است باعث درد خفیف شود. دندان‌پزشک شما ناحیه آسیب‌دیده را کاملا تراشیده و با کامپوزیت پر می‌کند. برای اطلاعت بیشتر میتوانید مقاله “آیا برای کامپوزیت دندان را تراش میدهند؟” را مطالعه کنید.

2. کامپوزیت از پوسیدگی بیشتر جلوگیری می‌کند

مشکل پوسیدگی این است که گسترش می‌یابد. گسترش پوسیدگی می‌تواند ریشه را تحت تاثیر قرار داده و سپس به لثه‌ها آسیب بزند و مشکلات بیشتری ایجاد کند. بدون پر‌کردن، انتظار این است که پوسیدگی تا حد زیادی پیشرفت کند و هیچ چیز مانع آن نشود. بنابراین، پرکردن نه تنها پوسیدگی دندان را متوقف می‌کند، بلکه از گسترش بیشتر آن نیز جلوگیری می‌کند.

3. کامپوزیت حفره دندان را پر می‌کند

هنگامی‌که دندان‌پزشک ناحیه آسیب‌دیده را از پوسیدگی پاک کرد، یک سوراخ در داخل دندان ایجاد می‌گردد که با استفاده از کامپوزیت کاملا پر می‌شود.

4. کامپوزیت دندان‌های شکسته را ترمیم می‌کند

دندان‌های شکسته یا ترک‌خورده یک نقطه ورودی برای باکتری‌ها ایجاد می‌کنند. بنابراین، روکش کامپوزیت می‌تواند این آسیب را ترمیم کرده و مانع از پوسیدگی شود.

5. کامپوزیت قدرت دندان را بهبود می‌بخشد

وقتی دندان شما پوسیده می‌شود، قدرت زیادی از دست می‌دهد. دندان‌های ضعیف بسیار راحت‌تر از دندان‌های سالم ترک می‌خورند. پرکردن با کامپوزیت می‌تواند استحکام دندان‌ها را به‌ آن‌ها بازگرداند.

ارتباط کامپوزیت با پوسیدگی دندان؛ آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟

همان‌طور که اشاره کردیم، خود کامپوزیت سبب پوسیدگی دندان نمی‌شود. این ماده، یک درمان برای پوسیدگی محسوب شده و دندان را ترمیم می‌کند.

 اما در برخی از شرایط، کامپوزیت ممکن است با پوسیدگی همراه باشد و آن زمانی است که فرد به خیال این‌که کامپوزیت نیاز به نگهداری ندارد، بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی‌کند.

برای مثال، گیرافتادن غذا بین کامپوزیت و لثه می‌تواند سبب پوسیدگی دندان‌های جانبی شود. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از کامپوزیت، ممکن است با تسریع رشد باکتری‌های روی دندان، پوسیدگی را تسریع کند. نکته مهم درباره این نوع پوسیدگی این است که افراد فکر می‌کنند چون کامپوزیت یک ماده مصنوعی است و پوسیده نمی‌شود؛ پس نیازی به رعایت بهداشت نیست. این درحالی است که در زیر کامپوزیت، دندان اصلی قرار دارد و می‌تواند تحت تاثیر آلودگی محیطی قرار گرفته و بپوسد.

علاوه‌بر این، دندان‌هایی که با کامپوزیت روکش می‌شود، مقداری از سطح مینای خود را از دست می‌دهند. دلیل آن هم این است که لازم است سطح دندان برای چسبیدن و قرارگرفتن مناسب کامپوزیت صاف شود. دندان با مینای ضعیف، در معرض خطر پوسیدگی قرار دارد. به‌همین دلیل مراقبت از بهداشت دهان و دندان بعد از کامپوزیت اهمیت زیادی دارد.

اگر به دنبال کامپوزیت دندان خرگوشی نحوه و قیمت + عکس هستید، به صفحه کامپوزیت دندان خرگوشی مراجعه کنید.

چطور با کامپوزیت، بهداشت دهان و دندان را رعایت کنیم؟

اگر دندان شما با کامپوزیت پر شده و یا روکش شده است، برای جلوگیری از پوسیدگی، لازم است موارد زیر را رعایت کنید. و شاید این سوال برایتان پیش آید که اگر کامپوزیت دندان بشکند باید چکار کنیم؟ جواب این سوال را در این مقاله داده ایم.

  • برای تمیزکردن دندان‌ها، روزی دوبار مسواک بزنید.
  • باید بدانید که مسواک‌زدن به تنهایی کافی نیست؛ از نخ دندان نیز استفاده کنید. بعد از هر بار غذاخوردن باقیمانده آن را از لای دندان‌ها با استفاده از نخ دندان خارج نمایید. هم مسواک و نخ دندان، هر دو می‌توانند کمک کنند مواد غذایی روی دندان‌ها به‌راحتی تمیز شده و احتمال پوسیدگی دندان کاهش یابد.
  • خوردن غذاهای سفت مانند آجیل باید بعد از کامپوزیت حذف شود. آن‌ها‌ می‌توانند باعث فرسایش و افزایش خطر پوسیدگی دندان شوند.
  • پس از خوردن غذاهای لکه‌دار مانند چای یا قهوه، دندان‌های خود را مسواک بزنید؛ اگرچه آن‌ها سبب پوسیدگی نمی‌شوند، اما با لکه‌دار‌کردن دندان؛ ظاهر کهنه و پوسیده به کامپوزیت می‌دهند.
  • باید هر شش ماه یک‌بار به دندان‌پزشک زیبایی مراجعه کنید تا دندان‌ها را به‌دقت بررسی کند.
  • سیگار را ترک کنید؛ خود سیگار‌کشیدن نقش مهمی در ایجاد لکه‌ها و ایجاد پوسیدگی دندان دارد.

به‌طور کلی، رعایت بهداشت دهان و دندان، مانند مسواک‌زدن منظم، نخ‌دندان‌کشیدن و معاینات دندان‌پزشکی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان بدون توجه به‌نوع مواد مورد استفاده برای ترمیم ضروری است. در یک کلام پاسخ به این سوال که آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟ منفی است.

5/5 - (1 امتیاز)

شهریار قربانی

سلام، من شهریار قربانی هستم با 7 سال سابقه در زمینه تولید محتوا در سایت پزشک کرج به عنوان مدیر سایت فعالیت دارم و سعی میکنم مطالبی ارزشمند و مفید برای شما انتشار بدم، و تلاش دارم به شما عزیزان که نیاز به پیدا کردن بهترین پزشک، جراح و کلینیک… بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا