مطالب پزشکی

آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟❤️ (بررسی کامل 1402)

یکی از معیارهای بااهمیت زیبایی داشتن لبخندی زیبا با دندان‌های صاف و مرتب است. به همین دلیل کسانی که دندان‌های نامرتب و کج دارند یا از فرم و سایز دندان‌های خود ناراضی هستند، از شیوه‌های ترمیمی استفاده می‌کنند. اگر برایتان سوال شده است که آیا دندان های کج را میشود کامپوزیت کرد؟ حتما این مقاله را مطالعه کنید.

آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند

کامپوزیت دندان یکی از شیوه‌های پرطرفدار برای صاف و همتراز کردن دندان‌ها و پوشاندن ترک‌‌ها و شکستگی‌های جزئی دندان‌های جلویی فک بالا و پایین است که باعث افزایش جذابیت لبخند فرد می‌شود. کسانی که با این شیوه آشنایی کافی ندارند، می‌پرسند آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند یا اینکه این شیوه بدون تراش و آسیب دندان انجام می‌شود.

بهتر است بدانید برخلاف روش لمینت که دندان کج و نامرتب تراش داده می‌شود، در روش کامپوزیت آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌شود. زیرا در این شیوه دندان تراش داده نمی‌شود و فقط ماده خمیری باکیفیت روی دندان قرار می‌گیرد، سپس دندانپزشک با صیقل دادن ماده خمیری دندان‌ها را همتراز و صاف می‌کند و در نهایت با تاباندن نورآبی به دندان‌ها ماده خمیری را تثبیت می‌کند تا دوام و ماندگاری آن افزایش پیدا کند. بنابراین کامپوزیت شیوه ایمنی است که از سلامت مینای دندان محافظت می‌کند. در این مطلب قصد داریم پاسخی کامل و جامع به سوال” آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟” ارائه کنیم تا بدانید کامپوزیت دندان چیست و چگونه انجام می‌شود و ماندگاری و دوام آن چقدر است. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید. برای انیکه بدانید کامپوزیت دندان و لمینت دندان چه فرقی دارند وارد صفحه فرق بین کامپوزیت و لمینت دندان شوید.

“جدول پاسخ سریع” به سوال آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟

آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟ خیر، برای کامپوزیت کردن دندان را تراش نمیدهند و به مین های دندان آسیبی وارد نمیشود.
هزینه کامپوزیت دندان چقدر است؟ نسبت به برند کامپوزیت و تخصص پزشک قیمت کامپوزیت دندان متفاوت است. هزینه کامپوزیت دندان از 1 میلیون 500 هزارتومان شروع میشود.
مزایای کامپوزیت چیست؟ عمر نسبتا بالا، قابلیت تعمیر و ترمیم، قوی و مقاوم در برابر ضربه و خوردگی، اصلاح زیبا دندان ها و زیباترشدن لبخند
بهترین دکتر کامپوزیت دندان از کجا پیدا کنم؟ برای مراجعه به بهترین دکتر کامپوزیت دندان خرگوشی میتوانید به صفحه بهترین دکتر کامپوزیت در کرج مراجعه کنید.

اینفوگرافیک آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند?

قبل از دانستن کامپوزیت دندان چیست؟، اگر در فردیس کرج هستید و به دنبال بهترین متخصص کامپوزیت میگردید، میتوانید به صفحه بهترین دکتر کامپوزیت در فردیس مراجعه کنید.

کامپوزیت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

برای اینکه پاسخی جامع به این سوال بدهیم که “آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟” لازم است بدانیم کامپوزیت چیست و چگونه انجام می‌شود.

کامپوزیت یا ونیر دندان یک شیوه ترمیمی و زیبایی است که موجب اصلاح نامرتبی دندان‌ها می‌شود. همچنین دندان‌های آسیب دیده و شکسته یا دندان‌هایی که ترک داشته باشند هم با استفاده از این روش ترمیم می‌شوند.

برای اینکه بدانیم آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند یا خیر لازم است اطلاع داشته باشید در این روش از ترکیب گلاس، کوارتز و رزین به صورت ماده خمیری استفاده می‌شود که حفره‌های دندان را پر می‌کند. بعد از پرکردن حفره‌های دندان، نور آبی به این ماده تابانده می‌شود تا از حالت خمیری به شکل سفت در بیاید و روی دندان ثابت شود. بنابراین نیاز به تراشیدن دندان‌ها برای رفع کجی آن‌ها وجود ندارد و طرح لبخند اصلاح می‌شود.

 
 

چه کسانی می‌توانند برای مرتب کردن دندان‌ها از کامپوزیت استفاده کنند؟

با اینکه در پاسخ به سوال آیا برای کامپوزیت دندان‌ها را تراش می‌دهند، به این نتیجه رسیدیم که در این روش دندانپزشک بدون آسیب به مینای دندان، ظاهر آن را صاف و یکدست می‌کند، اما همه افراد نمی‌توانند از این شیوه بهره‌ ببرند.

موارد زیر افرادی هستند که کاندیدای مناسبی برای کامپوزیت دندان نیستند.

  • کسانی که دندان‌های به شدت نامرتب و کج دارند نمی‌توانند کامپوزیت دندان انجام دهند و باید از روش‌های لمینت یا ارتودنسی استفاده کنند.
  • کسانی که درگیر التهاب یا پوسیدگی دندان هستند، باید قبل از شروع کامپوزیت، درمان مناسبی برای التهاب لثه دریافت کنند و پوسیدگی‌های دندان را برطرف نمایند تا بتوانند با استفاده از کامپوزیت دندان‌های صاف و مرتبی داشته باشند.

ماندگاری کامپوزیت دندان چقدر است؟

حالا که در پاسخ به سوال آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند، متوجه شدیم در این روش آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌شود، ممکن است تصور کنید این شیوه دائمی است و نیازی به ترمیم ندارد. در حالی که کامپوزیت دندان یک شیوه دائمی برای اصلاح نامرتبی دندان‌ها نیست و طول عمری بین 5 تا 10 سال دارد. بعد از این بازه زمانی لازم است فرد به دندانپزشک مراجعه کند و مجددا اقدامات لازم برای ترمیم یا تعویض کامپوزیت‌ها را انجام دهد.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که شیوه مراقبت از دندان‌های کامپوزیت شده تاثیر مستقیمی بر طول عمر و ماندگاری آن‌ها دارد. به طوری‌که با مراقبت‌ بهتر از کامپوزیت دندان، طول عمر آن افزایش پیدا می‌کند. خیلی از شما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اگر کامپوزیت دندان بشکند باید چکار کنیم؟ پاسخ این سوال در این مطلب به صورت کامل گفته شده است.

 اغلب افرادی که می‌پرسند آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند، می‌خواهند بدانند کامپوزیت چند جلسه طول می‌کشد و هر جلسه درمان چقدر زمان می‌برد. واقعیت این است که کامپوزیت دندان‌های نامرتب در یک جلسه انجام می‌شود. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که وقتی فرد به درمان‌های دیگری نظیر درمان پوسیدگی دندان نیاز داشته باشد، تعداد جلسات افزایش پیدا می‌کند. اما جلسه کامپوزیت متناسب با تعداد واحدهای دندانی که به کامپوزیت نیاز دارند، بین 1 تا 3 ساعت طول می‌کشد. 

آیا امکان برداشتن کامپوزیت دندان وجود دارد؟         

یکی از نگرانی‌های کسانی که می‌پرسند آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند این است که بعد از مدتی از انجام این روش پشیمان شوند و بخواهند از روشی به جز کامپوزیت برای اصلاح دندان‌ها استفاده کنند. اما بهتر است این افراد اطلاع داشته باشند به دلیل اینکه در کامپوزیت دندان‌ها تراش داده نمی‌شوند یا میزان تراش بسیار جزئی و ناچیز است، امکان برداشتن آن وجود دارد و جای هیچگونه نگرانی نیست.

آیا کامپوزیت تاثیری در پوسیدگی دندان دارد؟

میخواهید بدانید که کامپوزیت دندان را میپوساند یا خیر؟ پس این مقاله را بخوانید “آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟“. یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های دهان و دندان، محافظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی دندان است. به همین دلیل کسانی که قبل از انجام روش‌های ترمیم و زیبایی به خوبی تحقیق می‌کنند، می‌پرسند آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند یا مقاومت مینای دندان در برابر پوسیدگی کمتر می‌شود.  لازم است بدانید به دلیل عدم ایجاد تراش روی دندان در این شیوه اصلا لازم نیست نگران ایجاد پوسیدگی باشید.

در واقع در صورتی که دندانپزشک ماهر و باتجربه باشد و به درستی کامپوزیت را روی دندان قرار دهد، فرد هم مراقبت‌های بعد از کامپوزیت را جدی بگیرد، به هیچ وجه دندان‌ها در معرض پوسیدگی قرار نمی‌گیرند. بلکه مواد کامپوزیت مانند پوششی روی دندان‌ها قرار می‌گیرند و از ایجاد پوسیدگی جلوگیری می‌کنند.

جمع بندی

کامپوزیت دندان‌های نامرتب یکی از تکنیک‌های پرطرفدار برای رفع کجی و نامرتبی دندان‌هاست که موجب اصلاح لبخند فرد می‌شود. با توجه به اینکه اغلب افراد هنگام استفاده از شیوه‌های زیبایی، به فکر حفظ سلامت دندان‌ها هستند و نمی‌خواهند آسیبی به مینای دندان وارد شود، در این مطلب سعی کردیم پاسخی کاملی به این سوال بدهیم که آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند یا خیر. امیدواریم این راهنما برای شما کاربردی و مناسب باشد و بتوانید پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

شهریار قربانی

سلام، من شهریار قربانی هستم با 7 سال سابقه در زمینه تولید محتوا در سایت پزشک کرج به عنوان مدیر سایت فعالیت دارم و سعی میکنم مطالبی ارزشمند و مفید برای شما انتشار بدم، و تلاش دارم به شما عزیزان که نیاز به پیدا کردن بهترین پزشک، جراح و کلینیک… بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا