مطالب پزشکی

اگر کامپوزیت دندان بشکند چکار کنیم؟❤️ [لب پر شدن کامپوزیت + مراحل ترمیم]

کامپوزیت دندان شیوه‌ای مناسب و پرکاربرد برای ترمیم شکستگی، لب پرشدن دندان یا اصلاح فرم و سایز آن است. حتی کسانی که از رنگ دندان‌های خود احساس رضایت ندارند و می‌خواهند دندان‌هایی درخشان داشته باشند می‌توانند از این اقدام برای بهبود وضعیت دندان‌ها استفاده کنند و لبخند زیباتری داشته باشند. اما یکی از سوالات متداول کسانی که می‌خواهند از این شیوه برای اصلاح دندان‌های کج و نامرتب استفاده کنند این است که اگر کامپوزیت دندان بشکند چکار کنیم و چگونه دندان شکسته را ترمیم کنیم.

اگر کامپوزیت دندان بشکند چکار کنیم؟

واقعیت این است که امکان ترمیم کامپوزیت دندان وجود دارد و متقاضیان می‌توانند فقط در یک جلسه درمانی بدون تجربه درد و ناراحتی، مجددا کامپوزیت آسیب دیده را ترمیم نمایند. در این مطلب قصد داریم یک راهنمای کامل در اختیار شما قرار دهیم و شما را با شیوه انجام کامپوزیت دندان آشنا کنیم، همچنین به شما اطمینان خاطر دهیم که در صورت بروز شکستگی، ترک یا لب‌پر شدن دندان کامپوزیت شده اصلا جای نگرانی وجود ندارد و به‌راحتی می‌توانید آن را اصلاح کنید. فقط لازم است بلافاصله بعد از ایجاد شکستگی یا ترک به دندانپزشک مراجعه کنید. بهتر است خواندن ادامه این مطلب جامع را از دست ندهید تا دندان‌های یکدست و درخشان داشته باشید.

اگر کامپوزیت دندان بشکند چکار کنیم؟ هیچ جای نگرانی نیست، بلافاصله با پزشکی که کامپوزیت دندان را برایتان انجام داده است تماس بگیرید، و یک نوبت رزرو کنید و در 1 جلسه برایتان ترمیم انجام میدهد.
هزینه کامپوزیت دندان؟ نسبت به برند کامپوزیت و تخصص پزشک قیمت متفاوت است. هزینه کامپوزیت هر واحد دندان از 1 میلیون و 200 هزارتومان شروع میشود. اما برای اطلاعات بیشتر درباره قیمت کامپوزیت دندان به این صفحه مراجعه کنید.
مزایای کامپوزیت؟ حفظ سلامت دندان، زیبایی به لبخند و دندان، هزینه مناسب.
بهترین دکتر کامپوزیت از کجا پیدا کنم؟ برای مراجعه به بهترین دکتر کامپوزیت میتوانید به صفحه بهترین دکتر کامپوزیت در کرج مراجعه کنید.

آشنایی با کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یک شیوه اصلاح طرح لبخند است که بدون نیاز به تراشیدن دندان‌ها انجام می‌شود. یعنی در این روش دندانپزشک آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌کند و استحکام و مقاومت دندان‌ها در برابر پوسیدگی و آسیب کم نمی‌شود.

کامپوزیت دندان با استفاده از اعمال ماده کامپوزیت روی دندان‌ها انجام می‌شود و حفره‌ها، ترک‌ها یا شکستگی و کجی دندان را پر می‌کند. سپس دندانپزشک ماده رزینی روی دندان را فرم می‌دهد و صاف می‌کند. دندانپزشک بعد از اطمینان از رضایت بیمار نور لیزر آبی به سطح دندان‌ها می‌تاباند تا ماده نرم و خمیری کامپوزیت سفت و محکم شود. اما نگرانی افرادی که از این روش استفاده می‌کنند این است که اگر کامپوزیت دندان بشکند چکار کنیم؛ آیا راهی برای ترمیم وجود دارد یا باید دنبال روشی جایگزین برای کامپوزیت باشیم.

چه زمانی کامپوزیت دندان می‌شکند یا لب‌پر می‌شود؟

قبل از اینکه پاسخ این سوال را بدهیم که اگر کامپوزیت دندان بشکند چکار کنیم، لازم است بدانیم احتمال شکستن کامپوزیت چقدر است و در چه مواقعی ریسک شکستن دندان افزایش پیدا می‌کند. کامپوزیت دندان شیوه‌ای برای صاف و همتراز کردن دندان‌های کج و نامرتب یا اصلاح رنگ دندان‌های آسیب دیده است و به دلیل اینکه پوششی روی دندان است، احتمال شکستگی و پوسیدگی دندان را کم می‌کند. اما به این معنی نیست که هیچوقت دچار آسیب نمی‌شود.

دندانپزشک شیوه‌های مراقبت از کامپوزیت دندان را به فرد آموزش می‌دهد و در صورتی که بیمار در انجام مراقبت‌ها جدی باشد، احتمال شکستگی و ترک کامپوزیت کمتر می‌شود. بنابراین قبل از اینکه بدانیم اگر کامپوزیت دندان بشکند چکار کنیم لازم است با مراقبت‌های بعد از کامپوزیت آشنا شویم. موارد زیر مهم‌ترین مراقبت‌ها و اقدامات برای پیشگیری از ترک، شکستگی یا آسیب به کامپوزیت دندان است.

تصویر اینفوگرافیک اگر کامپوزیت دندان بشکند چکار کنیم؟

  • فردی که کامپوزیت انجام داده نباید با دندان‌هایش تخمه بشکند و میوه‌های سفت مانند هویج و سیب گاز بزند.
  • فردی که کامپوزیت انجام داده باید بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرد و به موقع مسواک بزند و از نخ دندان استفاده کند.
  • بعد از کامپوزیت دندان باید هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا با معاینه، از وضعیت سلامت دهان و دندان مطمئن شوید.

قبل از دیدن ماندگاری کامپوزیت دندان،اگر میخواهید بدانید آیا برای کامپوزیت دندان را تراش می دهند؟ یا نه این مقاله را بخوانید.

ماندگاری کامپوزیت دندان چقدر است؟

با اینکه مراقبت از کامپوزیت دندان در پیشگیری از آسیب و شکستگی آن تاثیر دارد، اما در پاسخ به کسانی که می‌پرسند اگر کامپوزیت دندان بشکند چکار کنیم باید بگوییم، ماندگاری کامپوزیت دندان بین 5 تا 10 سال است.

یعنی با وجود رعایت مراقبت‌های بعد از کامپوزیت نمی‌توانید انتظار داشته باشید، ونیر کامپوزیت ماندگاری مادام العمر داشته باشد؛ بلکه هر قدر هم مراقبت‌ها را جدی بگیرید یا به دندانپزشک ماهر و باتجربه مراجعه کنید، بعد از 5 تا 10 احتمال ایجاد شکستگی و آسیب روی کامپوزیت وجود دارد.

 

بهترین اقدام بعد از شکستن کامپوزیت چیست؟

در پاسخ به کسانی که می‌پرسند اگر کامپوزیت دندان بشکند چکار کنیم باید به آن‌ها بگوییم، باید هر چه زودتر برای ترمیم و اصلاح وضعیت کامپوزیت به دندانپزشک مراجعه کنند. همانطور که پیش از این هم بیان کردیم عمر طبیعی کامپوزیت با وجود مراقبت‌های لازم، 5 تا 10 سال است و هر زمان کامپوزیت بشکند یا ترک بردارد، دندانپزشک می‌تواند وضعیت آن را اصلاح کند.

بعد از شکستن کامپوزیت چقدر فرصت داریم کامپوزیت را ترمیم کنیم؟

حالا که متوجه شدیم اگر کامپوزیت دندان بشکند چکار کنیم، بهتر است بدانیم از لحظه شکستن کامپوزیت چقدر فرصت داریم تا به دندانپزشک مراجعه کنیم و اگر دیرتر اقدام کنیم چه اتفاقی می‌افتد. در صورتی که کامپوزیت بشکند باید فورا به دندانپزشک مراجعه کنید و دندان را ترمیم کنید. زیرا شکستگی کامپوزیت محل مناسبی برای جمع شدن باکتری و ذرات غذا است و زمینه ایجاد عفونت یا پوسیدگی را فراهم می‌کند.

حتی در صورتی که به ترمیم یا شکستگی کامپوزیت بی‌توجه باشید ممکن است میزان شکستگی گسترش پیدا کند و لازم باشد هزینه بیشتری برای ترمیم آن بپردازید.

ترمیم کامپوزیت شکسته چقدر طول می‌کشد؟

انجام کامپوزیت طولانی نیست و طی یک جلسه درمانی نامرتبی و کجی دندان اصلاح می‌شود. در واقع به همین دلیل است که دندان‌هایی با انحراف کم به جای ارتودنسی که طولانی مدت است با کامپوزیت اصلاح می‌شوند. بنابراین کسانی که می‌پرسند اگر کامپوزیت دندان بشکند چکار کنیم نباید نگران طول درمان کامپوزیت شکسته باشند. زیرا ترمیم کامپوزیت آسیب دیده هم طی یک جلسه درمانی حدودا یک ساعته انجام می‌شود.

جمع بندی

دندان‌های صاف و مرتب از معیارهای زیبایی است که اغلب افراد را ترغیب می‌کند برای اصلاح طرح لبخند از کامپوزیت دندان استفاده کنند. در صورتی که از دندان‌ها به خوبی مراقبت کنیم، ماندگاری کامپوزیت بین 5 تا 10 سال طول می‌کشد. اما ممکن است به دلیل عدم مراقبت کافی از کامپوزیت و سهل‌انگاری، کامپوزیت بشکند. با بروز شکستگی و ترک روی کامپوزیت، اغلب افراد می‌پرسند اگر کامپوزیت دندان بشکند چکار کنیم. در این مطلب سعی کردیم بهترین راهکار‌ بعد از شکستن کامپوزیت را بیان کنیم و اطلاعات دقیقی درباره طول مدت جلسه درمانی کامپوزیت در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم با خواندن این مطلب پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

شهریار قربانی

سلام، من شهریار قربانی هستم با 7 سال سابقه در زمینه تولید محتوا در سایت پزشک کرج به عنوان مدیر سایت فعالیت دارم و سعی میکنم مطالبی ارزشمند و مفید برای شما انتشار بدم، و تلاش دارم به شما عزیزان که نیاز به پیدا کردن بهترین پزشک، جراح و کلینیک… بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا