مطالب پزشکی

کامپوزیت دندان چیست؟ مزایا و معایت کامپوزیت و نحوه انجام

کامپوزیت دندان یکی از اقدامات ترمیمی و زیبایی دندانپزشکی است که برای بازسازی مشکلات جزئی دهان و دندان و اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به استقبال بالا از این روش، قصد داریم در این مطلب به بررسی نحوه انجام کامپوزیت دندان و مزایا و معایب آن بپردازیم.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندانی یا کامپوزیت ونیر ماده‌ای خمیری است که روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. این ماده از ذراتت گلاس، کوارتز و رزین آکریلیک ساخته شده است و در بسته‌بندی‌های سرنگی که رنگ تیره‌ای دارند، در دسترس قرار می‌گیرد.

کامپوزیت به عنوان یک ماده قوی و مفید در دندانپزشکی شناخته می‌شود و کاربردهای متعددی دارد. کاربردهای کامپوزیت در دندانپزشکی که توسط پزشک کرج ارائه می‌شود، شامل موارد زیر است.

  • اتصال دندان‌ها به یکدیگر در ارتودنسی با استفاده از مواد کامپوزیت
  • پرکردن دندان‌ها بعد از عصب‌کشی، ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده
  • از بین بردن فاصله بین دندان‌ها و ترمیم دندان‌های شکسته
  • اصلاح ارتفاع دندان‌ها و یکدست کردن آن‌ها
  • ترمیم دندان‌های طرح لبخند و تغییر رنگ دندان‌های زرد

نحوه انجام کامپوزیت دندان چگونه است؟

کامپوزیت کردن دندان روشی تخصصی است که به‌صورت مرحله به مرحله انجام می‌شود. دندانپزشک برای قرار دادن کامپوزیت روی دندان قبل از هر چیز باید دندان را تمیز کند تا اثری از جرم، خون یا بزاق روی آن مشاهده نشود. سپس با استفاده از مواد اسیدی خاصی روی دندان آن را متخلل می‌کند تا مواد کامپوزیت به‌راحتی به دندان بچسبد. البته برای چسباندن کامپوزیت از چسب‌های مخصوصی استفاده می‌شود تا مواد کامپوزیت روی دندان باقی بماند.

در آخرین مرحله از کامپوزیت دندان لازم است نوری با طول موج مشخص روی دندان تابانده شود تا کامپوزیت سفت شود. همچنین لازم است دندانپزشک برای هماهنگ کردن دندان‌های کامپوزیت شده آن‌ها را صاف و پولیش کند. بنابراین تجربه و مهارت دندانپزشک برای کامپوزیت کردن دندان اهمیت بسیاری دارد و باعث می‌شود دندان‌های کامپوزیت شده مستحکم و زیبا باشند.

اگر به دنبال کامپوزیت دندان خرگوشی نحوه و قیمت + عکس هستید، به صفحه کامپوزیت دندان خرگوشی مراجعه کنید.

مزایای کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت کردن دندان‌ها فواید متعددی دارد که شامل موارد زیر است.

  • عدم ‌نیاز به دستکاری ساختار دندان

با تراشیدن دندان احتمال آسیب به مینای آن وجود دارد اما یکی از اصلی‌ترین مزایای کامپوزیت کردن دندان این است لازم نیست دندان تراشیده شود. البته در مواردی که دندان‌ها کجی مختصری دارند و اندازه یکی از دندان‌ها از بقیه بزرگتر باشد، لازم است تراش مختصری روی دندان ایجاد شود. دندانپزشک ماهر می‌تواند کار تراش دندان را با دقت بالایی انجام دهد تا آسیب جدی به ساختار دندان وارد نشود.

  • ترمیم دندان با کامپوزیت

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای دندان‌ها پیش بیاید، لب پر شدن یا شکستگی جزئی آن‌ها است. با استفاده از ماده کامپوزیت می‌توان این موارد را ترمیم کرد و شکل ظاهری دندان را اصلاح کرد.

مزایای کامپوزیت دندان چیست؟

پزشک کرج در زمینه اصلاح بدفرمی و کجی دندان و اصلاح طرح لبخند تجربه و توانایی کافی دارد و بهترین دکتر کامپوزیت و بهترین متخصص ایمپلنت در فردیس را به شما عزیزان معرفی میکند.

  • داشتن ظاهری طبیعی

بسیاری از افراد نگران این هستند که با کامپوزیت کردن ظاهر دندان‌ها زیبا و جذاب نباشد. اما واقعیت این است که کامپوزیت کردن دندان با استفاده از مواد درجه‌یک انجام می‌شود تا ظاهری مشابه دندان‌های طبیعی داشته باشد. به همین دلیل کسانی که به دنبال اصلاح طرح لبخند هستند، می‌توانند با اطمینان خاطر از این شیوه استفاده کنند.

  • کوتاه بودن طول دوره درمان

برای کامپوزیت کردن دندان نیاز به صرف زمان طولانی و چندین جلسه درمانی وجود ندارد. این شیوه فقط در یک جلسه درمانی انجام می‌شود و نیاز به مراجعات مکرر به مطب دندانپزشکی ندارد. کوتاه بودن طول دوره درمان مزیت بااهمیتی است که از نظر متقاضیان انجام کامپوزیت دور نمی‌ماند.

  • استحکام بالای کامپوزیت دندان

کامپوزیت ماده‌ای مستحکم است که به راحتی خراب نمی‌شود و آسیب نمی‌بیند. اگر چه این شیوه دائمی نیست اما مراقبت از آن ساده است و نیاز به اقدامات خاصی ندارد. ویژگی استحکام و مقاومت بالای کامپوزیت دندان باعث شده بسیاری از افراد از انجام این شیوه استقبال کنند.

  • قیمت مناسب

اغلب درمان‌های دندانپزشکی پر هزینه هستند. قیمت کامپوزیت دندان جلو در مقایسه با روش‌های مشابه مانند لمینت کم‌هزینه و مناسب است و اکثر افراد از عهده پرداخت هزینه آن بر می‌آیند.

  • برگشت پذیر بودن کامپوزیت کردن دندان

با توجه به اینکه برای انجام کامپوزیت نیاز به تراشیدن دندان وجود ندارد و در صورت نیاز، میزان تراش کم است، می‌توان کامپوزیت را از روی دندان حذف کرد. اما در روش‌های مشابه دیگر مانند لمینت که دندان تراش خورده است امکان برداشتن روکش وجود ندارد. زیرا ظاهر زیبای دندان از بین می‌رود و احتمال پوسیدگی زیاد می‌شود. اما با کامپوزیت کردن دندان امکان برداشتن روکش بدون آسیب به دندان وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟ مراجعه کنید.

معایب کامپوزیت دندان چیست؟

با اینکه کامپوزیت کردن دندان روشی پرطرفدار است و فواید بسیاری دارد اما لازم است با محدودیت‌های آن هم آشنا باشید.

  • بالا رفتن حساسیت دندان به سرما و گرما

ممکن است فردی که روی دندان کامپوزیت نصب کرده، حس درد داشته باشد یا اینکه به خوردن غذا و نوشیدنی سرد و گرم حساس شود. این حالت فقط در چند روز اول شایع است و بعدا رخ نمی‌دهد.

  • دائمی نبودن کامپوزیت

یکی دیگر از محدودیت‌های کامپوزیت دندان این است که یک روش دائمی نیست. این روش بین دو تا 5 سال دوام دارد. البته طی این مدت هم باید از دندان‌ها به خوبی مراقبت شود تا کامپوزیت ماندگاری مورد انتظار را داشته باشد.

  • امکان تغییر رنگ

کامپوزیت دندان در برابر استفاده از غذاهای رنگی و سیگار کشیدن آسیب‌پذیر است و تغییر رنگ می‌دهد. به‌همین دلیل توصیه می‌شود کسی که دندان‌های خود را کامپوزیت کرده سالیانه یک یا دو مرتبه به دندانپزشک مراجعه کند و دندان‌های خود را پولیش کند.

برای جلوگیری از تغییر رنگ مواد کامپوزیت می‌توان از خمیردندان‌های مخصوص کامپوزیت استفاده کرد و مصرف نوشیدنی‌هایی نظیر قهوه و نوشابه با غذاهای رنگی را محدود کرد.

بهترین دکتر کامپوزیت در کرج

یکی از سوالات متداول متقاضیان انجام کامپوزیت در کرج این است که کدام دکتر می‌تواند این کار را به بهترین شکل انجام دهد. بهترین دکتر برای انجام کامپوزیت دندان کسی است که توانایی و تجربه کافی داشته باشد و بتواند بعد از قرار دادن مواد روی دندان آن را صاف کند و ایرادات ظاهری دندان را از بین ببرد. البته کیفیت مواد کامپوزیتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد هم در دوام و زیبایی دندان اهمیت زیادی دارد.

مجرب‌ترین پزشک کرج سعی می‌کند از مواد درجه یک و مرغوب استفاده کند تا ماندگاری کامپوزیت افزایش پیدا کند و رضایت بیماران جلب شود.

برای انتخاب بهترین دکتر کامپوزیت در کرج توجه کردن به مهارت و جنس مواد کافی نیست؛ بلکه لازم است به ویژگی‌های دیگری نظیر وقت‌شناسی و تمیز بودن مطب و مهارت‌های ارتباطی دکتر هم توجه کنید. قطعا هیچ کدام از مراجعان از حضور در مطبی که چند ساعت باید منتظر رسیدن نوبت باشند احساس خوشایندی نخواهند داشت. از طرف دیگر تمیزی و استرلیزه بودن مطب دندانپزشکی به طور مستقیم با سلامت مراجعه‌کنندگان ارتباط دارد که لازم است به آن توجه شود.

هزینه کامپوزیت دندان چقدر است؟

هزینه کامپوزیت ثابت نیست و تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. نوع مواد کامپوزیتی که استفاده می‌شود، تعداد دندان‌های که نیاز به کامپوزیت دارند از عوامل مهمی هستند که میزان هزینه را تحت تاثیر قرار می‌دهند. دستمزد دکتر برای انجام کامپوزیت به میزان مهارت و تجربه او بستگی دارد. به طور یقین دکتری که کار خود را به بهترین نحو انجام دهد و حرفه‌ای باشد دستمزد بیشتری دارد.

همچنین ممکن است دندانی قبل از کامپوزیت نیاز به درمان دیگری داشته باشد، در این صورت باید مبلغی را هم برای از بین بردن درمان تکمیلی در نظر داشته باشید.

در نهایت به این نکته توجه کنید که قیمت خدمات دندانپزشکی در شهرهای مختلف با هم اختلاف دارد. قیمت کامپوزیت پزشک کرج با قیمت آن در شهرستان‌های کوچک متفاوت است.

جمع‌بندی

کامپوزیت یکی از اقدامات دندانپزشکی است که برای اصلاح و ترمیم دندان‌های بد شکل یا بد رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه این روزها اصلاح طرح لبخند طرفداران زیادی دارد، در این مطلب به بررسی مزایا و معایب کامپوزیت و نحوه انجام آن پرداختیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

4.7/5 - (3 امتیاز)

شهریار قربانی

سلام، من شهریار قربانی هستم با 7 سال سابقه در زمینه تولید محتوا در سایت پزشک کرج به عنوان مدیر سایت فعالیت دارم و سعی میکنم مطالبی ارزشمند و مفید برای شما انتشار بدم، و تلاش دارم به شما عزیزان که نیاز به پیدا کردن بهترین پزشک، جراح و کلینیک… بیشتر »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا